Därför fick Selja friskola årets pedagogiska pris

Därför fick Selja friskola årets pedagogiska pris

Moras enda fristående grundskola, SOL friskola i byn Selja utanför Mora, tilldelas det Pedagogiska Priset 2016.

För- och Grundskolenämnden i Mora delar årligen ut det så kallade Pedagogiska priset.

Detta pris tilldelas ett arbetslag på en förskola eller skola, som genom sitt pedagogiska arbete utmärk sig, och bidragit till att öka elevernas möjlighet att uppfylla sina mål inom skolarbetet.

Utdelare av priset i år var nämndens ordförande, Rose-Mari Bogg.

SOL Friskola i Selja fick årets Pedagogiska pris. ( Patrik Larsson)

Det här är en uppmuntran och en bekräftelse på vikten av god pedagogik, förklarar Rose-Mari.

Tidigare år var utmärkelsen vigd åt endast förskolor. Men nytt för 2016 är att även grundskolor ska kunna nomineras och tilldelas priset. Först ut är alltså den fristående byskolan, SOL friskola i Selja.

SOL friskola startade sin verksamhet höstterminen 2011, efter att Mora kommun beslutat att lägga ner sin skola i Selja-Långlet.

– Vi hade inget annat val än att starta vår egna skola, säger Marie Hjerpe, en av skolans alla hårt arbetande och engagerade eldsjälar.

Mora kommun valde att lägga ned sin skola i Selja-Långlet men då klev eldsjälar in och räddade den. (Patrik Larsson)

Mora kommun valde att lägga ned sin skola i Selja-Långlet men då klev eldsjälar in och räddade den.

– Priset riktas till vårt arbetslag av lärare här i Selja. Men jag ser det som att det är alla vi på skolan som får det. Vi gör ju det här tillsammans, alla vi lärare, elever och föräldrar. Jag är så stolt och lycklig, säger skolans rektor, Cecilia Benjaminsson.

Priset består av en inramad tavla från Barnens Rätt i Samhället (BRIS) samt en check på 5000 kronor som skolan får sätta sprätt på efter helt egna önskemål.

Länk till artikel DT –>

Så var det i skolan för 100 år sedan

skola100arsedam1

Efter morgonsamlingen i gymnastiksalen där rektor Elisabeth Hjertqvist Johansson höll tal och alla barnen sjöng psalmer fortsatte den historiska skoldagen i Selja – Långlets Friskola i Mora.

– Vi inleder skolans historietema med att ha en skoldag, som den kunde varit för 100 år sedan, berättade läraren Karin Lund.På skolgården lekte barnen gamla ringlekar och skolan var upplyst av levande ljus. Barnen räknade på kulramar och träna skrivstil. Gymnastiken genomfördes på gammalt sätt, armarna uppåt sträck och knäböj.

Kristina Erikmats, lärare i årskurs ett och två berättade för eleverna att det inte fanns elektricitet för hundra år sedan.

– Då fick några av eleverna gång, ibland lång väg till skolan och vissa av eleverna fick komma extra tidigt för att elda kaminen så skolsalen vara varm när skolan började. Det fanns inte någon skolmat eller skolmatsal. Barnen fick ta med sig mat hemifrån. Vattnet fick bäras in till skolan. Vi kan jämföra det med den elförbrukning vi har i dag, berättade Kristina Erikmats.

Eleverna i Selja-Långlets friskola läser alla historia, från forntid till vikingatid och fram till 1700-talet. Eleverna från förskoleklass till årskurs sex, läser historia på olika nivåer.

– Skolan arbetar mycket med utepedagogik och är upplevelsebaserad, det vill säga vi gör som i dag, skapar en bild av hur skolan kunde vara för 100 år sedan, berättar Karin Lund.

I klass två gick Kristina Erikmats genom almanackan och årstiderna, själv fick hon i Tofta skola, utanför Falun.

– Och där var det psalmsång på morgnarna ackompanjerad av tramporgel och vi lärde oss älvarna i Haland utantill, berättade hon.

Gympa med popcorn, var ett populärt inslag när Moras första friskola i Selja, hade sitt traditionella Öppet Hus under lördagen.

Skolans nya rektor Elisabeth Hjertqvist Johansson är även idrottslärare.Under Öppet Hus visade elever och lärare sitt stenålderstema med matlagning över öppen lägereld. På menyn stod varm kord med bröd.

Tredje lektionen för dagen tog upp lika behandling.

Nallebjörn från Mora på resa jorden runt

Den sorgliga sanningen är att just nu finns det en nallebjörn ute i världen som troligtvis upplevt mer de senaste veckorna än de flesta gör under flera år. Detta tack vare Selja-Långlets friskola.

– Inte i min vildaste fantasi hade jag trott att det skulle bli så här. Jag trodde att björnen skulle hamna på bussgods i Mora. Det är helt otroligt vilket engagemang det finns hos folk, säger Karin Lund, lärare i Selja-Långlets friskola.

Historien börjar med att eleverna i årskurs två i Selja läste en bok vid namn Diamantjakten. I den boken skickade en skolklass ut en nallebjörn i världen för att få uppleva ett äventyr.

Eleverna i Selja blev så förtjusta i idén att de ville skicka iväg en egen nalle på samma resa.

Karin Lund tog då med sig en björn till skolan och klassen fick rösta om namnet: i slutändan stod det mellan Zlatan och Harry, där Harry till slut vann.

Harry, en ständigt fryntlig liten björn, fick då en lapp kring sin hals med adress till skolan och en notering om att den ville vara med om något roligt.

– Efter en dag ungefär fick vi första svaret. Jag vet inte om hon jobbar eller dansar på M&M Dansskola i Mora, men en tjej hittade honom, tog honom dit, skrev ett brev och tog ett kort, säger Karin Lund.

Klassen blev exalterad över att någon valde att uppmärksamma björnen. Därför blev de än mer hänryckta över att den lyckades ta sig till Arlanda, och därifrån till Skellefteå, för att sedan återvända till Stockholm.

– Sedan fick den åka till Mallorca där Harry fick åka linbana och annat skoj. Efter det hörde vi inget från Harry, det var knäpptyst i flera veckor, säger Karin Lund.

Där trodde de historien var slut. Då hade de ändå fått mer respons än de vågat hoppas på. Men förra veckan fick de återigen svar från Harry.

Som numera är i Australien, Sydney.

Saga Jones, elev i klassen, hoppas och tror att björnen kommer att återvända medan Filip Wallin är mer skeptisk:

– Jag tror den kommer åka runt länge, men jag är inte säker på att den kommer tillbaka. Fast då kanske man borde skicka ut den igen.

– Fast åt andra hållet. Mot Oxberg, inte Mora, replikerar Saga Jones.

Stefan Rämgård

0250-59 24 25 stefan.ramgard@dt.se

  • Så har Harrys resa sett ut hittills

    Harrys resa började på en buss i Mora.

    Där blev han upplockad och hamnade på Arlanda. Från Arlanda fick han resa till Skellefteå och därifrån tillbaka till Stockholm.

    Där hamnade han på en konferens och fick sova över på hotell Sheraton.

    Nästa stopp blev Mallorca, varpå det blev tyst ett tag, innan han blev upplockad på terminal två i Arlanda.

    Därpå besökte björnen London, Singapore och till slut Australien, Sydney.

    Hans nuvarande plats är okänd.

    Det visar sig nog snart.

”Roligare och bättre”

SELJA

2014OppetHusBild1

En stor tärning, garntrådar i olika färger, en miniräknare samt lappar med siffror är bra tillbehör för mattematik. Speciellt om lektionen förläggs utomhus. När Selja-Långlets friskola höll öppet hus i lördags fick föräldrarna vara med på elevernas utematte.

Friskolan bildades för snart tre år sedan. Det har blivit tradition med ett öppet hus varje vår. Föräldrarna får vara med under lektionerna. Förutom räknestunden i lördags bjöds bland annat på teater och talkshow.

Tidningen följde med på läraren Helena Alfpihls undervisningen i matematiska termer i klass 3-4.

Först var det genomgång i klassrummet och sedan omsattes teorin i praktiken.

Fördelade i fyra lag fick barn och föräldrar springa och samla trådar i olika färger, som lagts ut över hela bandyplanen på skolgården. Endast en tråd fick fångas i taget i stafettform och sedan läggas ned i respektive lags rock ring.

Sedan trädde Helena fram med en jättelik tärning under armen. Tärningen kastades och varje färg fick en värde siffra från ett till sex. Därefter fick elever och föräldrar tillsammans multiplicera antalet färgtrådar med de olika siffrorna för färgerna. Det lag som samlat flest poäng vann.

– Barnen tycker att matematiken blir roligare och förhoppningsvis blir de också duktigare, säger Helena Alfpihl.

Under nästa lek, Hökens vingar, fick elever och föräldrar varsin siffra på en lapp. Sedan ropade läraren fram en siffra vilket ledde till att elever och föräldrar skulle plussa på, minska alternativt multiplicera för att två eller flera tillsammans skulle hamna på den utropade siffran. Det gav dem fri lejd att passera.

Friskolan bildades när den kommunala skolan hotades av nedläggning. Den drivs som ekonomisk förening med verksamhet för barn i åldrarna ett till tolv, från dagis till och med årskurs sex.

Bilder ->

Hans Olander 0250-59 24 32 hans.olander@dt.se

ÖPPETHUS 2014

Annons Masen ÖppetHus 2014

OS i friskolan

OS_2014_1

Skiddans var en av de olympiska grenarna i Selja-Långlet.

Parallellt med OS i Sotji passade Selja-Långlets friskola på att göra sin alldeles egna version av de olympiska spelen.

Ett par friluftsdagar ägnades åt evenemanget och alla de 68 eleverna i klasserna F-6 deltog. En del elever hade varit med förr i OS-svängen, redan vid sommar-OS i London 2012 arrangerade skolan en liknande aktivitet, med jämfota längdhopp, stöta bomull och andra spektakulära grenar på programmet. Då höll man till utomhus, men nu i februari hade man garderat sig och lagt en del av aktiviteterna inomhus.

– Vi har ett blandat program både ute och inne, berättade rektor Lena Rowa. Det beror naturligtvis på att vädret kan vara vanskligt, det skulle ju kunna bli 20 grader kallt och då får vi göra allt inomhus. Men OS är det bara vart fjärde år och då vill vi vara med i vad som händer.

Nu hade man sådan tur att temperaturen låg på nollstrecket, och även om vädret var grått och snön föll till och från så var det inget som hindrade skidgrenarna på ängen vid skolan. När mora.se var där den andra dagen stod skiddans, störtlopp med pet-flaskor och madrassrace på utomhusprogrammet. Dagen innan hade man åkt längdskidor mellan Selja-Långlet och Sotji, en respektingivande sträcka på 3 540 kilometer som emellertid avverkades i grannskapet. Banan mätte några hundra meter och varje varv ansågs motsvara 20 kilometer för klasserna F-3 och 5 kilometer för 4-6. Gissa om det åktes! Man åkte inte bara till Sotji, utan tillbaka  och dit ännu en gång…..

– En av pojkarna åkte 35 varv, berättade läraren Helena Alvpihl.

OS_2014_2

Emil Lund-Laine, Jonatan Westling och Rasmus Halvarsson funderar över vad som återstår att göra på maskoten.

Inomhusprogrammet under de två dagarna har varierat beroende på vilken grupp eleverna tillhört. F-3 har balanserat ballonger och kastat bollar i hink, med 4-6 ägnat sig åt OS-matte och dessutom spelat en nykonstruerat tärningsspel med OS-tema. De yngre har också gjort facklor och OS-ringar har producerats med hjälp av toarullar(!).

– Allt tävlande har skett i samarbete och med glädje, för vi vill följa i de olympiska spelens spår, förklarar Lena Rowa.

Veckan efter OS i Selja-långlets friskola är det dags för ett nytt tema. Då handlar det om ”Jorden runt” och en av dagarna avgår ett virtuellt plan då eleverna reser jorden runt på en dag.

 

Sven-Erik Nilsson

OS_2014_3

Här tillverkas ännu fler OS-maskotar av de mest skilda slag.
Två förskolor prisades
pris-forskolan

Anna Hed, Lassä Bröms, Lena Ädling, Caroline Berglund, Mi Campbell och Mona Henriksson på Selja-Långlets förskola. Fotograf:Stefan Rämgård

MORA

– Men du är inte den riktiga tomten, protesterade ett barn när Anna Hed, kommunalråd, besökte Vattnäs förskola.

Anna må inte vara en tomte. Men hon dök ändå upp med en tidig julklapp i form av ett pris.Det var på onsdagsmorgonen som Anna Hed (c) tillsammans med Lassä Bröms (c) fick agera För- och grundskolenämndens jultomtar då de besökte två förskolor. De två skolorna hade på olika sätt utmärkt sig.

Solstrålen i Vattnäs tog hem årets miljöpris med följande motivering: ”I en inspirerande och lärorik miljö får barnen arbeta med miljöfrågor i förskolan. En stor del av verksamheten bedrivs utomhus och i samarbete med Friluftsfrämjandet drivs Mulle-, Knytte- och Knoppgrupper. Förskolan är miljöcertifierad med Grön flagg sedan sju år tillbaka.”

Selja-Långlets förskola tog hem det Pedagogiska priset. Motivering löd: ”Förskolans arbete präglas av en nära relation till varje barn och dess vårdnadshavare. Utifrån barnens intressen, tankar, idéer och mognad delas barnen in i grupper som arbetar med olika teman. Målet är att barnens förståelse för andra människor ska öka. Lärandet sker både inne- och utomhus och gärna med sång och musik.”

Utöver två diplom fick förskolorna en summa på 5 000 kronor.

Stefan Rämgård 0250-59 24 25 stefan.ramgard@dt.se

Länk till reportage i MT –>

Förskolor får pris

Selja-Långlets förskola får i år kommunens pedagogiska pris och förskolan Solstrålen i Vattnäs får Mora skolors miljöpris. För- och grundskolenämnden som utser pristagarna skriver att arbetet i Selja-Långlets förskola präglas av en nära relation till varje barn och dess vårdnadshavare. Förskolan har målet att barnens förståelse för andra människor ska öka. Förskolan Solstrålen verkar i en inspirerande miljö där barnen får arbeta med miljöfrågor.

Artikel MT 2013-12-06 –>

Talangfulla filmskapare i Selja

Bild Annons MT 20131118

MORA

Två priser lyckades Mora lägga beslag på under Dalarnas filmfestival.
Selja-Långlets klass 4-6 fick pris för deras film Icaros.
Den andra vinnarfilmen var En liten knasig julsaga, producerad av nio flickor efter skoltid.

Det var i Säter på Folkets hus som man anordnade Dalarnas lilla filmfestival. Av de 20 filmer som deltog fick två ett hedersomnämnande. Och båda filmerna kom ifrån Mora.

– För en finstämd och humoristisk skildring, med referenser till stumfilmens dagar. Berättelsen engagerar och man blir glad över det filmiska hantverket, ljöd juryns motivering för att de nio tjejerna från Mora fick priset för En liten knasig julsaga.

– Grekisk mytologi och filmiskt berättande kombineras på ett föredömligt sätt i denna konstnärliga animation. Ett lysande exempel på hur ett skolarbete kan gestaltas med rörliga bilder, lät omdömet om Selja-Långlets klass 4-6 film Icaros.

För att fira detta så fick eleverna i Selja en spektakulär start på sin skoldag då Film i Dalarna bjöd på tårta och fika.

– Det roligaste var att bygga planscher som bakgrunder. Vi gjorde en båt och sjöar, säger eleven Hanna Svensson.

– Och svärd, hästar, allt möjligt, fyller Dennis Andersson i.

Stefan Rämgård
0250-59 24 25
stefan.ramgard@dt.se

Länk till reportage i MT –>

 

 

Kontakt

SOL Friskola
Samsgärdsv. 34
792 94 Mora
kontakt@solfriskola.se
Org nr: 769621-2625

Förskola:
0250-310 19
Förskolechef:
Lise-Lotte Smolle

F-6 skola och Fritidshem:
0250-310 23
Rektor:
Cecilia Benjaminsson
073-074 38 30

Kök:
Anna Persson
0250-310 23

Frånvaroanmälan:
Schoolsoft
eller ring!