All undervisning i engelska sker enligt principen örat -> kroppen -> munnen -> ögonen -> handen. Detta innebär att eleverna börjar med att lyssna på engelska, att höra språket är grunden till all språkinlärning. Det är därför vi lärare pratar engelska på lektionerna, redan från start. Eleverna får sedan visa sin förståelse i handling och med kroppsspråk. När det sedan kommer till att tala engelska följer vi två linjer, dels ska de kunna prata individuellt via enstaka ord och fraser samtidigt som de tar hjälp av kroppsspråket, dels ska de kunna delta kollektivt via sånger, ramsor eller genom att säga efter läraren i kör/grupp. Nästa steg är att kunna läsa på engelska, till en början ord som de hört många gånger, för att gå vidare till fraser, meningar och sedan sammanhållen text. Till sist är eleverna mogna att skriva på engelska.
Vi jobbar med ett material som heter What’s up och kompletterar detta med annat material som passar ihop med det området vi arbetar med. Vi jobbar mycket med att eleverna ska bygga upp ett ordförråd och det får de göra genom att arbeta med kort, där en bild och ett engelskt ord ska paras ihop, tränas in och sedan befästas.